• Waarom hol ik van brandje naar brandje?

  • Waarom beantwoordt mijn afdeling zelfs basic vragen toch zo traag? Waarom ben ik altijd afhankelijk van anderen?

  • Wat doe ik met een BI-dashboard waarop alles even dringend lijkt? Hoe onderscheid ik wat belangrijk is? 

  • Hoe stop ik die stroom mails, WhatsApps, Teams? Hoe filter ik hun verborgen informatiepatroon?

  • Hoe bewaar ik het initiële projectenthousiasme? Hoe creëer ik een cadans voor verandering en uitvoering?

  • Hoe capteer ik waardevolle input van mijn medewerkers? Op de werkvloer pik ik alleen maar probleempjes op ...

  • Wanneer vertel ik de directie dat we onze deadline niet halen? En hoe verklaar ik dat?

  • Wie helpt me om klaar te zien in de wirwar van processen en taken, en de mensen die ze uitvoeren?

Kroniek van een aangekondigde projectdood

 
U weet waar u naartoe wilt. Uw management en/of raad van bestuur weet het. De neuzen wijzen in één richting en het enthousiasme is groot. 
Het gros van de medewerkers klimt daarom ook aan boord. Daadkrachtig steken ze de handen uit de mouwen, vastberaden om de doelstellingen te halen

En dat lukt … niet. Waarom niet? 

  • Omdat mensen mensen blijven, met uitstelgedrag en excuses.

  • Omdat ze niet weten wat ‘het management’ van hen verwacht.

  • Omdat de rapporten 'steriel' blijven, omdat het datadashboard ontbreekt. 

  • Omdat verouderde procedures en processen hen hinderen. 

  • Omdat hun feedback niet wordt opgepikt. 

  • Omdat hun managers brandjes moeten blussen én controle houden - wat zich tegen hen keert.

  • Omdat, omdat …

 
Zo vergaat het haast elke plan in elk bedrijf.
Goede voornemens en goede wil verzanden in frustratie bij alle partijen.
En een doelstelling die niet wordt gehaald.
 
En weet u wat het eigenlijke probleem is? Nee, niet uw mensen, wel hun omgeving.
Want een slecht opgezet systeem haalt zelfs de meest gemotiveerde medewerker onderuit.