foto-felix-motzheim.jpg

"Juiste, uitvoerbare inzichten"

HartingBank staat voor duizelingwekkende getallen. Deze Nederlandse B2B-leverancier van zorg- en revalidatiemiddelen heeft maar liefst 150.000 objecten in omloop. Voeg daarbij de ontelbare klantencontacten en de complexe logistieke handelingen voor verkoop en verhuur, service en onderhoud. En je krijgt een datazondvloed die de relatie tussen BI en business onder hoogspanning zet. Een situatie die elke supply chain van dit formaat vroeg of laat ervaart. OptimEyes haalde de druk van de ketel. Felix Motzheim, Manager BI van Medux voor HartingBank, verhaalt enthousiast hoe.

logo-hartingbank.png

Datakwaliteit van 56 naar 96%

Felix: “Ongelofelijk waar we op die korte tijd staan! Onze datakwaliteit steeg van 56 naar 96%. En belangrijker: de business gebruikt die data ook daadwerkelijk, omdat het niet langer data zijn, maar bruikbare inzichten. OptimEyes leverde de business zo actionable insights én het vertrouwen erin. We zitten nu op één lijn.”

 

Veel data, weinig inzichten

Elke supply chain botst vroeg op laat op zijn limieten, wanneer de betrokken departementen naast elkaar beginnen te spreken (misalignments).


Felix: “Het onderlinge vertrouwen verdampt wanneer er zelfs geen eensluidende definities zijn. Daardoor verloopt de dialoog tussen BI en business gaandeweg stroever.” Logisch ook, als de ene van Venus en de andere van Mars komt: die twee begrijpen mekaar niet zonder vertaler. Dat is de taak van het individuele dashboard. Maar als dat zijn werk niet doet, loopt het spaak.

Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard

Felix: “Tegen die mismatch liepen we aan. Het was zelfs geen kwestie van slechte wil, hoor. Wel van te generische dashboards die niet spot-on aansloten op de business en zo actionable insights leverden.” Dat soort dashboards slaat de bal mis, waardoor de gebruiker zelf aan het knutselen slaat. Nogal wiedes, omdat zijn vertrouwen in de data razendsnel verdampte.


“Voor ons was de ultieme alarmbel de facturering die niet meer kon bijbenen. Het was het resultaat van een ketting van evenementen. Door het wantrouwen in de datakwaliteit was Planning teruggevallen op de manuele uitdraai van de onderhoudsplanningen. Die vertrouwde Uitvoering dan weer niet. Waardoor facturering onevenredig veel tijd kwijt was om de factuur te doen kloppen met het contract.”

Confronterend, maar begripvol

De OptimEyes-datacavalerie werd opgeroepen.

Felix: “Het eerste gesprek was al meteen een verademing. Ik dacht: deze jongens laten niets blauwblauw, ze gaan tot op het bot van het probleem. En met zo’n gretigheid, zo’n drive! Ze zegden gewoon waar het op stond. Maar nooit belerend, wel al sparrend en met veel geduld.
 

Zo vlakten ze de onvermijdelijke hobbels in het traject uit: door in gesprek te gaan met álle betrokken partijen: met ons (BI), de business, het management en andere externe partijen die aan verbetering werkten. Zelfs ondanks de nodige managementwisselingen, resulteerde die voortdurende dialoog snel in duurzaam resultaat.”

Vertrouwen herwonnen

Het vertrouwen is er nu weer: in de data, en dus in elkaar. Geen wonder dat OptimEyes’ motto ‘Alles is data’ is. Los het dataprobleem op met uitvoerbare data-inzichten: dan verdwijnen de symptomen als sneeuw voor de zon. 

 
Felix: ”Het verschil is groot, maar zijn we er nu? Nee, nog niet. Al is de proof of concept van het OptimEyes-recept voor mij onomstotelijk geleverd:

  1. Structureer de data tot de inzichten die de gebruiker verwacht – wij noemen dat de ‘menukaart’.

  2. Zorg voor de adoptie en het performance management ervan.

 
Opvallend trouwens is dat men onze BI hoe langer hoe meer vraagt om extra inzichten. Daaraan merk je dat de sneeuwbal aan het rollen ging.”

Money well spent

Felix: “Blind vertrouwen is nooit goed, maar met deze jongens kwam ik toch aardig in de buurt. Terecht, blijkt ook, want de investering heeft zich dubbel en dwars terugbetaald. De vele nieuwe inzichten resulteerden in extra verbeteringen.” 

 
Gevraagd naar hoe Felix OptimEyes zou omschrijven, antwoordt hij: “Hun sterkte zit ‘m in hun zeldzame combinatie: expertise in data, performance management en continue verbetering gekoppeld met diepgewortelde sectorkennis van supplychain-processen.

 

Meer dan welke partij ook, helpt OptimEyes:

  1. de business om de juiste vragen te stellen;

  2. de procesmanager om de bottlenecks te identificeren;

  3. het BI-team om de juiste datamodellen te bouwen;

  4. de organisatie om eenduidige taal te spreken en om te zetten naar actionable insights.
     

Al hield het traject daar bij ons op, ze zouden ook de aansturing en inbedding van de resultaten even uitstekend doen.”

Aanrader

Zou Felix OptimEyes aanraden aan andere BI-managers?

Felix: “Zeer zeker. Het is een uitstekende sparringpartner met een enorme drive. De passie spat ervan af. Dat geeft jezelf ook enorm veel energie.”

logo-hartingbank.png